Evert Wilstra over startups

Waardoor start-ups falen en hoe dat te voorkomen

HEERENVEEN – Negen op de tien start-ups halen het uiteindelijk niet. De oorzaak is vaak simpel: het idee slaat niet aan bij de vraag. Hoe kun je die valkuil ontlopen? Dat start-ups ook kunnen mislukken, daar weet Evert Wilstra uit Ureterp alles van. Zo stierf zijn eerste start-up, PresentBand, niet lang na de lancering een roemloze dood. Hoe dat kwam? ,,Niemand zat er op te wachten.’’

En dat terwijl Wilstra, ook een van de organisatoren van festival Oerrock, dacht dat hij goud in handen had. ,,Ik zag dat heel erg veel bands een ontzettend slechte website hebben, maar wel heel goed zijn op social media. Ik dacht: waarom koppel ik dat niet aan elkaar?’’ Twee jaar werkte hij eraan met als kers op de taart een presentatie op Eurosonic Noorderslag in Groningen.

Maar toen het punt kwam dat de bands een betaald account af moesten sluiten, bleef het stil. ,,Ik heb van alles geprobeerd. Maar er was gewoon te weinig vraag naar.’’ Uiteindelijk besloot hij de stekker eruit te trekken. ,,En dat was moeilijk, want ik kon er echt mijn ding in kwijt.’’

Vervolgens begon hij met vrienden vrijwilligersplanner.nl, een webapp waarmee festivals en andere evenementen vrijwilligers kunnen indelen en beheren. Het bedrijf loopt inmiddels goed maar ook dit keer ging er veel tijd verloren aan bouwen en ontwikkelen. ,,We richten ons vooral op de technische kant, zonder onszelf de vraag te stellen hoe onze eindgebruikers de applicatie zouden willen gebruiken en welke verbeteringen daarvoor nodig waren.”

Je zou kunnen zeggen dat Wilstra het beide keren niet slim heeft aangepakt. Maar het probleem waar hij twee keer tegenaan liep, daar kampt een groot deel van de start-ups mee. ,,We zijn continu aan het bouwen’’, zegt hij. ,,Ondertussen vergeten we te testen, waardoor we uiteindelijk met een product zitten dat net niet goed genoeg is. Maar om dan nog aanpassingen te doen, dat is lastig.’’ En bovendien is na zo’n grote bouwfase vaak het geld op. ,,Want in het begin verdien je niks, maar ben je wel veel kwijt.’’

“Het is beter eerst een prototype te bouwen, deze zo snel mogelijk te testen en van daaruit verder te werken”

Hoe moet het dan wel? ,,Het is beter eerst een prototype te bouwen, deze zo snel mogelijk te testen en van daaruit verder te werken’’, legt hij uit. ,,Zo’n prototype hoeft nog helemaal niet mooi te zijn of te werken, maar geeft al wel een gevoel. Als ik er toentertijd een had gebouwd, had ik snel feedback kunnen verzamelen en al in een vroeg stadium aanpassingen kunnen doen. Dan was het uiteindelijke product veel beter geworden.’’

Het is de manier waarop start-ups, volgens de filosofie die erachter steekt, ook zouden moeten werken: bouwen, testen, bouwen, en zo verder. ,,Maar vreemd genoeg negeren de meeste ondernemers dat idee. Ze gaan uit van eigen aannames en gedachten. Dat deed ik ook.’’

Wilstra heeft geleerd van zijn fouten en gebruikt ze nu als basis voor start-up nummer drie: SprintWolf. Met dit bedrijf helpt hij anderen om de valkuilen waar hij in trapte te omzeilen. Daarvoor gaat hij drie dagen met een start-up of innovatief bedrijf zitten voor een zogeheten designsprint, een door de Amerikaan Jake Knapp bedacht proces om innovatief denken te stroomlijnen en daarbij zoveel mogelijk te denken vanuit waar de beoogde gebruiker behoefte aan heeft.

,,In die drie dagen moeten we helder krijgen welk probleem een start-up moet oplossen en hoe die oplossing er uitziet. Daarna bouwen we een zo realistisch mogelijk prototype dat getest kan worden bij echte gebruikers.’’

In de praktijk werkt het boven verwachting, ziet Wilstra. Zo hielp hij Spits in Oosterwolde, dat gespecialiseerd is in het leveren van geautomatiseerd ingepakte geneesmiddelen aan apotheken, met de bouw van digitale verbeterborden. ,,We hebben er drie dagen aan gewerkt met mensen uit verschillende geledingen uit het bedrijf. De borden hangen er nu, voldoen volledig aan de wensen en iedereen is tevreden.’’

,,Dat is ook mijn drive’’, zegt Wilstra. ,,Ik wil mensen helpen met mijn ervaring. Iedereen wil tegenwoordig iets met innovatie, maar vaak wordt er niet goed over nagedacht. Dat is toch zonde van je tijd, geld en energie?’’

TEKST: WILBERT ELTING / FOTO: ALEX DE HAAN

Gepubliceerd in:

Leeuwarder Courant Logo Evert Wilstra SprintWolf artikel
Dablad van het Noorden logo -
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *