‘Ik wil anderen helpen om verder te komen met hun ideeën’

Evert Wilstra - Design Sprint - SprintWolf

Een succesvol product door alleen anders te werken

Ondernemer Evert Wilstra (30) weet uit persoonlijke ervaring wat er mis kan gaan als je je ideeën wilt vertalen in een goed product. Hij trok lering uit zijn eigen gefaalde startups en lanceert nu een andere aanpak. Met zijn stappenplan helpt hij bedrijven om vernieuwende ideeën snel en efficiënt concreet te maken. ‘Ik wil voorkomen dat ondernemers dezelfde fouten maken als ik.”

“Van nieuwe ideeën en innovaties word ik enthousiast. Als ontwerper heb ik het altijd al gaaf gevonden om een slim idee om te zetten in een mooie tool. De tijd waarin we nu leven is ontzettend interessant. Het internet en de technologie eromheen bieden zoveel kansen en we zijn nog maar net begonnen. Met een handige app of dienst kun je al snel dingen versimpelen, vereenvoudigen. De wereld een beetje mooier maken. Ik vind dat te gek.”

Ervaring

“Toch weet ik ook dat een goed idee niet automatisch tot een goed product leidt. Uit eigen ervaring zelfs. Toen ik via mijn activiteiten voor het Friese muziekfestival Oerrock in aanraking kwam met jong talent, zag ik dat er een gat in de markt was voor beter ingerichte websites voor muziekbands. Samen met websitebouwer Alex Jeensma, die de techniek voor zijn rekening nam, ontwikkelde ik een slim en toegankelijk online platform dat in onze beleving zeker zou aanslaan bij bands. Ons concept kreeg zelfs de Publieksprijs op het muziekevenement Eurosonic Noorderslag. Maar tot een goed eindproduct kwam het nooit. We waren twee jaar lang elk weekend bezig met bouwen, programmeren, ombouwen, overleggen en opnieuw programmeren.”

Valkuil

“Waar ging het fout? We hadden oogkleppen op. Ons uitgangspunt waren onze eigen ideeën en technieken, terwijl we ons niet afvroegen wat de wensen van onze gebruikers waren. Dat leidde tot een productconcept waar onze klanten niet op zaten te wachten. In diezelfde valkuil liep ik opnieuw toen ik samen met vrienden Vrijwilligersplanner bedacht, een webapplicatie waarmee je efficiënt vrijwilligers kunt beheren en indelen. Een op zich goed idee en het bestaat nog steeds, maar ook hier ging veel tijd en geld verloren aan bouwen en ontwikkelen. We richtten ons vooral op de technische kant, zonder onszelf de vraag te stellen hoe onze eindgebruikers de applicatie zouden willen gebruiken en welke verbeteringen daarvoor nodig waren.”

Andersom denken

“Ik wist: dit moet anders. Maar hoe? De omslag kwam toen ik de eerste zin van het boek Sprint van Google-partner Jake Knapp las. ‘Wat ik op mijn werk deed werkte niet’, stond er. Dat triggerde me. In zijn boek lanceert Knapp de sprint, een nieuwe en baanbrekende methode om ideeën in een paar dagen tijd om te zetten in een succesvol product. Een snelle, goedkope en vooral efficiënte manier van werken. Simpelweg door andersom te denken: niet vanuit je eigen ideeën, maar vanuit de gebruiker. Wat heeft die nodig, hoe wil hij het product gebruiken? Door die vragen centraal te stellen, kun je pas echt iets bedenken dat aanslaat. Ik was direct enthousiast over de methode. Wel vertaalde ik het naar een stappenplan dat goed bij de Nederlandse markt en mijn eigen Friese nuchterheid past. Zonder hippe termen, wel effectief. Toen ik de kans kreeg om de methode te testen, greep ik die direct aan.”

Kleine stapjes

“Mijn eerste sprint deed ik bij een bedrijf in de regio. Deze onderneming wilde een digitaal verbeterbord op de productievloer, ter vervanging van een whiteboard. Volgens de doorsnee aanpak had ik hun 73 pagina’s tellende document met eisen en wensen moeten doornemen, een eerste ontwerp moeten presenteren bij het management, aanpassingen moeten verwerken en het aangepaste concept opnieuw moeten voorleggen. Een langdurig proces waarbij de echte eindgebruikers niet zouden worden betrokken.

Met mijn stappenplan duurde het slechts drie dagen. Op dag één bepaalden we met een samengesteld team – management en mensen van de werkvloer – wat de vraag was, op dag twee zocht iedereen mogelijke oplossingen en op dag drie bouwden we een prototype en lieten die testen door de gebruikers. Het eindresultaat van dit proces leek niet op de ideeën uit het eerdere document, maar het was wel volledig afgestemd op wat de mensen op de productievloer nodig hadden. Een goed product dus, en het had maar drie dagen gekost om het te bedenken! Het gaf een kick om samen iets te ontwikkelen dat wérkte. En toen ik naar huis reed, was het me duidelijk dat het stappenplan een geweldig concept is. Als je bij het ontwikkelen van je product in kleine stapjes denkt in plaats direct van een compleet product neer te zetten, en je bij elke stap de feedback van je gebruiker meeneemt, kom je tot het beste resultaat.”

“Ik hoop te kunnen voorkomen dat andere bedrijven dezelfde fouten maken die ik heb gemaakt. Het kan anders en beter! Onder de naam SprintWolf bied ik nu laagdrempelige design sprints aan. Zowel via een online tool waarmee innovatieve bedrijven zelf aan de slag kunnen als via een door mij begeleid driedaags stappenplan. Waar ik over vijf jaar wil staan? Mijn ambitie is om zoveel mogelijk ondernemers te helpen om verder te komen met hun ideeën. Kleine, jonge bedrijfjes liefst. Startups, studenten, wie maar ook met een goed idee. Een zestienjarige die een slimme tool heeft bedacht, vind ik veel interessanter dan een innoverende multinational. Daar word ik nou echt blij van.”
www.sprintwolf.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *